Je bent zo goed als je laatste keuken zeggen ze. Je moet dus altijd gefocust blijven, er bovenop om het te doen. Anders denk ik dat je het kwijtraakt.
Thijs Kaptein, Kvik Heerhugowaard + Kvik Hoorn

We zijn terug met een nieuwe aflevering met een interview met een van onze zelfstandige franchisenemers.  We zijn op dit moment op zoek naar maar liefst 65 nieuwe franchisenemers - zowel om bestaande winkels over te nemen als om nieuwe locaties te openen. Op onze website vindt u altijd de meest recente informatie over onze openstaande vacatures. Je vindt een link in de aantekeningen bij de aflevering. 

Je hebt niet per se een achtergrond in de keukensector nodig om te solliciteren, zoals je zult horen in dit gesprek met de broers Thijs en Lex Kaptein. Ze openden in 2018 Kvik Heerhugowaard in Nederland en werden al uitgeroepen tot Winkel van het Jaar op onze jaarvergadering in 2022. Hun succes heeft zich voortgezet en in november 2023 openden ze hun tweede winkel, Kvik Hoorn. 

Maar laten we luisteren naar hun verhaal... Ik noem het graag ‘Zeg ja tegen de keuken’ en je zult zo meteen begrijpen waarom... 

 

Hou er rekening mee dat de tekst op deze pagina een transcriptie is van de aflevering.

Broers met een droom om samen te werken

Thijs: Mijn naam is Thijs Kaptein. Inmiddels 42 jaar oud en woonachtig op 20 minuten van Heerhugowaard. Niet getrouwd maar samenwonend met mijn vrouw en drie kinderen. En ik doe het samen met mijn broer.

Lex: Ja. Mijn naam is Lex Kaptein. Ik heb ook een vriendin met twee kinderen. Een jongen en een meisje. We wonen in hetzelfde dorp in de buurt van Heerhugowaard. En jawel. Dit is wat we doen.

Julie: And have you guys always worked together?

Lex: Nee. We leven samen. [laughter]

Julie: Nou, jullie leefden samen toen jullie opgroeiden, niet? Ja. Natuurlijk. Maar..

Thijs: Ja. We zijn broers en het is misschien goed om te vermelden dat we thuis met drie broers waren. Ik ben de middelste en Lex is de jongste.

Lex: De jongste.

Thijs: En we hebben er altijd van gedroomd dat we ooit samen zouden werken. Maar wij zijn erg verschillend denk ik. Hij is handiger en ik ben de onhandige. [laughter] Dus dat is de..

Julie: Is dat een goede taakverdeling hier in de Kvik-winkel?

Thijs: Het werkt. We zien het aan Maze.

Julie: En wat is Maze?

Thijs: Dat is de loyaliteit van de klanten. Aan degene die de nieuwe keuken heeft verkocht.

En ik denk dat het heel stabiel is. We zijn heel stabiel omdat ik altijd in de winkel blijf, om de zaak in de gaten te houden, om de planning te maken enzovoort en Lex altijd bij de klanten is en als er iets mis is, kan hij het aanpassen en hij is sociaal. We zeggen altijd dat de klant aandacht nodig heeft. Als hij daar komt, zegt hij: drink een kopje koffie en kijk naar de keuken. Oh wat een mooie keuken, bla bla bla. Deze lade is niet goed. Ik zal hem aanpassen. Zo krijgt de klant aandacht en dan heb je loyale ambassadeurs, denk ik. 

Julie: Maze is de klanttevredenheidstool die we bij Kvik gebruiken. Elke klant krijgt de mogelijkheid om het in te vullen zodra zijn project is voltooid. Al onze winkels worden gemeten op basis van hun Maze-score. Kvik Heerhugowaard heeft een zeer hoge Maze-score en daar wordt hard voor gewerkt. Maar laten we terugkeren naar ons gesprek met Thijs en Lex.

Zeg ‘ja’ tegen de keuken!

Thijs: Om terug te komen op het begin: we werkten oorspronkelijk niet samen. We hebben er altijd van gedroomd dat we ooit samen zouden werken en ik denk dat Kvik alles heeft samengebracht. 

Julie: But what did you do before you decided to work together and have a Kvik franchise?

Lex: Ik heb ongeveer 18 jaar als timmerman bij een bouwbedrijf gewerkt. Dus..

Julie: Installeerde je keukens bij dat bouwbedrijf?

Lex: Nee. Niet veel. Ik deed gewoon allerlei soorten timmerwerk. Dingen repareren.

Thijs: Dingen repareren in Amsterdam. Soms werkte ik aan een appartement en twee weken later vertrok de huurder. In twee weken tijd moest ik dan een volledig nieuw appartement afwerken…

Julie: Om het volledig te renoveren voor de volgende persoon die er zijn intrek zou nemen? Oké. Dat is dus was wat je eerder deed. En Thijs, wat deed jij? [laughter]

Thijs: Ik werkte als vertegenwoordiger voor trouw- en avondjurken en ik zat tussen de ontwerper en de winkels in Nederland. Dus ik verdeelde trouwjurken.

Julie: Dus je moest de winkel ervan overtuigen dat ze die ontwerpen nodig hadden.

Thijs: Ja. Dat klopt. Om ze in hun winkel te hebben.

Julie: Een beetje zoals, ik bedoel, het is niet zo anders dan mensen ervan overtuigen dat ze deze keukenontwerpen willen hebben, niet?

Thijs: En daarom denk ik ook dat de franchise daarop lijkt, omdat we het ontwerp van Kvik verkopen. Dus dat ben je niet, ja.

Julie: Dus het is als. Alsof je ja zegt tegen de keuken. Oh, ik wachtte om dat te zeggen. 

[laughter]

Je houdt van de aanpak van Kvik

Thijs: Dus komen we weer bij het punt van hoe we aan dit avontuur zijn begonnen.

Julie: Vertel ons daarover.

Thijs: Ik was in een Kvik-winkel en we hadden net een nieuw huis gekocht, hadden een eigen keuken nodig en ik zei tegen mijn vrouw, laten we gaan kijken. We gaan naar Kvik om te kijken en toen we in de winkel waren, zei ik: ‘Wow, dit is de eerste keer dat iemand normaal tegen me praat.’ Niet als…, ja.

Julie: Wat bedoel je met normaal tegen je praten? Ik probeer om geen opdringerige verkoper te zijn. Is dat wat je bedoelt of wat bedoel je?

Thijs: Nee. Hij probeerde eerst het Kvik-concept te verkopen. Het idee. Dus dit is Tinta. Dit is Mano en dit zijn de kleuren die we hebben. Kijk maar eens rond en als je iets ziet dat je leuk vindt, kunnen we een afspraak maken. Ik keek naar mijn vrouw. Ik zei dat dit de eerste keer was dat iemand me zie hoe Kvik werkte en me niet in een keuken duwde. En ik hield van het Deense ontwerp en ik hield van alle strakke lijnen. Dus ik was in de winkel en ik zei tegen mijn vrouw, ik ga een Kvik-keuken kopen omdat ik die mooi vind en toen zat ik in de auto en ging ik kijken op het internet. Ik zei: ‘Hé, ze zijn op zoek naar een franchisenemer in Heerhugowaard.’ Dus ik zei: ‘Oké, laten we dat doen.’ Dus ik zat in de auto, ik gaf mijn gegevens in en de week daarna zat ik op een vergadering en toen zei ik: ‘Lex, doe jij mee?’ Hij zei ja. Oké, laten we het doen. 

Julie: Dus jullie hebben heel snel beslist.

Thijs: Heel snel.

Julie: Maar ik bedoel, het is ook verbazend dat het was omdat je een winkel bezocht en je de sfeer van de winkel leuk vond.

Thijs: En mijn vrouw zei: ‘Ben je gek? Je gaat geen keukenwinkel doen. Ben je gek? Je hebt nog nooit een keuken verkocht.’ [laughter] Geen probleem.

Julie: Dus hoe lang duurde het dan vanaf die dag dat je het formulier invulde tot het daadwerkelijk openen van de winkel?

Lex: 12-13 maanden.

Thijs: Een jaar.

Julie: Echt? En waarom duurde het zo lang? 

Thijs: Eerst moet je naar Kvik in…

Julie: In Denemarken?

Thijs: Om te tekenen, om te kijken. Daarna maak je een businessplan. Vervolgens moet je je financiën rond krijgen. Het gebouw moet er zijn. Enz.

Julie: Dat gold ook voor het vinden van een locatie, hadden ze een idee van een locatie of...

Thijs: Nee. Ze hebben ons geholpen. Ze hebben ons heel goed geholpen en ook met de financiën helpen ze heel goed. We hebben samen het businessplan voor de financiën gemaakt. En op 23 november 2018 openden we.

Julie: Maar jullie waren al de topwinkel van Kvik voor 2021, toch?

Thijs: Ja. Dat klopt.

Julie: Want jullie waren de Franchise van het Jaar.

Thijs: Ja. We zijn er erg trots op.

Julie: Dat is echt verbazend. Ik bedoel, hoe hebben jullie dat zo snel gedaan?

Lex: Hard werken. [laughter] Slim zijn.

Julie:  Echt hard werken. Ja.

Ik denk dat elke laag er moet zijn. Als de klant in de winkel komt, moet hij een goed gevoel hebben.
Thijs Kaptein

Alles staat of valt met een goede service

Julie: De broers zijn erg gefocust op het leveren van geweldige service - ze zien het als de kern van hun succes. 

Thijs: Ja, maar ik denk dat het ook de visie is die we hebben, want alles berust op service, hé? Als, zoals we eerder zeiden, de klant aandacht nodig heeft en als je die aandacht geeft en hij belt ons en zegt dat de voorkant niet goed is of wat dan ook…

Julie: Of er zit een krasje op of zoiets. Er kunnen dingen gebeuren.

Thijs: Een nieuwe voorkant kopen, die plaatsen en Lex gaat erheen. Een kopje koffie drinken. Wat een fijne keuken. Je moet dat doen. Dus ik denk dat de service hoog moet zijn. Dat is zo.

Julie: Mensen moeten het gevoel hebben dat je om hun keuken geeft en om hen.

Thijs: Dat klopt.

Lex: En dan gaan ze erover praten.Tegen hun vrienden.

Julie: Ze hebben een feestje en dan ziet iedereen hun prachtige keuken. 

Thijs: Ik denk dat elke laag er moet zijn. Als de klant in de winkel komt, moet hij een goed gevoel hebben. De verkoper moet hallo zeggen, hoe gaat het met je. Kan ik je ergens mee helpen. Dus de verkoper moet goed zijn. Daarna moet alles goed besteld worden, dus het hele proces moet in orde zijn.

Julie: Ik denk dat meten ook een belangrijk onderdeel is.  Ga je erheen en doe je de opmetingen, Lex, of heb je een team van mensen die dat doen?

Lex: Nee. Ik doe het zelf.

Thijs: En ik denk dat je offers moet brengen, want als je een Kvik-winkel opent, kun je dat niet in een 30 urenweek doen.

Julie: Nee. Jullie werken dus hard. Jullie zijn…

Thijs: Dus je doet het of je doet het niet. Het gaat niet vanzelf.

Julie: Je moet er dus voor 110% voor gaan.

Thijs: Altijd. Voortdurend.

Julie: Dus jullie zijn de hele tijd aan het werk. [laughter]

Thijs: Je bent zo goed als je laatste keuken zeggen ze. Je moet dus altijd gefocust blijven, er bovenop om het te doen. Anders denk ik dat je het kwijtraakt.

Julie: Hoeveel keukens hebben jullie vorig jaar verkocht? Wat is er nodig om aan de top te staan bij Kvik, hoeveel keukens zijn dat in een jaar? Ongeveer.

Thijs: Ik denk dat we in een week ongeveer 8-9 keukens installeren.

Julie: Oké. Jullie installeren elke week 8 of 9 keukens.

Thijs: Dat klopt. En we hopen dit jaar ook weer tot 8-9 te komen. Maar om de franchise van het jaar te worden, gaat het niet alleen om de verkoop.

Julie: Neen? Wat komt er nog bij kijken?

Thijs: Zoals Lex ons zei, is Maze erg belangrijk.

Julie: Ah, dat is waar. Er zijn, er waren vijf factoren. Zijn het vijf dingen die..

Thijs: Dat klopt. Vijf factoren. Ja. Maze is erg belangrijk. De loyaliteit van de klanten. Ik denk dat dat het belangrijkste is. De orderontvangst De financiële gezondheid van het bedrijf. Een fantastische werkplek…

Julie: Oh ja. Inderdaad. Wij maken deel uit van een fantastische werkplek. Er is een medewerkersonderzoek, niet?

Thijs:  En dat is het zowat, denk ik. Het gaat niet om de grootste orderontvangst. Je moet ook loyaliteit van de klanten opbouwen/ De ambassadeurs noemen ze dat. Je moet ambassadeurs ontwikkelen.

Julie: Franchise of the Year is awarded yearly at our annual meeting and as we discussed, it’s determined by a number of factors - not only how many kitchens the team sells, but also their customer satisfaction score, the financial health of their business, employee satisfaction, which we measure in a yearly survey through the organisation Great Place to Work. It’s not just the store that sells the most - but an overall positive picture of the business.

Met een eerlijke en openhartige aanpak

Julie: Tevreden klanten begint met hoe je hen behandelt als ze de deur binnenstappen. Een eerlijke en openhartige aanpak is waar de broers in geloven.

Thijs: Daarom moet je, als iemand in je winkel komt, het hen vertellen. Je moet hen vertellen wat en waarom, waar ze zijn. Wij zijn Deens design. We hebben grotere kasten.  Je moet dus de visie van Kvik uitleggen en dan kun je verder gaan. Als ze een blauwe keuken willen hebben…

Julie: Of een rode of zo, dat doen we gewoon niet.

Thijs: Nee. Dan maak je geen offerte. Je probeert het niet.

Julie: Wijs je mensen af? Zeg je: ‘Ik denk dat we je kunnen helpen?’

Thijs: Ja. Inderdaad. Dat gebeurt vaak. Ja. Als je geen match bent, kun je niet samenwerken. Als zij een blauwe keuken willen hebben, waarom zouden we dan een offerte maken? Of zelfs de opmetingen doen? We kunnen niet alles maken, we zijn standaard. We hebben een standaardhoogte. Standaardhoogte, -diepte enzovoort en als iemand dat soort dingen wil hebben, moet je als verkoper zeggen: ‘Nee, dat hebben we niet.’ En ik denk dat nee dan een goed antwoord is. Hou het duidelijk. Hou het openhartig. En dan kan dat en als er iemand weggaat, is dat ook goed. Zo is dat nu eenmaal.

Julie: Toen we elkaar vorig jaar spraken, hadden we geen blauwe keuken, maar nu wel, dus hoeven jullie niet langer iemand af te wijzen die er een wil, want ze kunnen Bordo blauw kiezen. Er is moed voor nodig om een potentiële klant af te wijzen. 

Maar niet iedereen is een Kvik-klant. We kunnen niet iedereen helpen. Maar ik denk dat we verkopen aan de doorsnee jongen en het doorsnee meisje.
Thijs Kaptein

Thijs: Ja. Maar ik denk dat als je altijd ja zegt, en we kunnen inderdaad veel doen, maar als je om Kvik heen gaat, blijf je niet in het Kvik-assortiment, dan heb je veel werk en is het niet winstgevend en dan is het geen match. Het is oké. Ze moeten naar een ander. Dat is perfect.

Julie: Er komt iemand anders die wel de standaard wil. 

Thijs: Ja. Inderdaad. Maar niet iedereen is een Kvik-klant. We kunnen niet iedereen helpen. Dat is zo.

Julie: Dus hoe ziet de ideale Kvik-klant eruit? Wat doet hij…

Thijs: Ik denk dat het een jong iemand is aan wie we veel verkopen, wat is ideaal?

Julie:  Heeft het te maken met wat jullie in het begin zeiden over de demografie van het gebied? Zijn het mensen die met beide voeten op de grond staan en..

Thijs: Met beide voeten op de grond. Duurzaamheid. Je kunt iets zien aan de kleding. Hoe zeg je dat. Meer trendy. Ze zijn druk bezig met interieur denk ik. Maar het is ja. Het is divers. Ja.

Lex: Moeilijk te zeggen. Er zijn veel lagen van mensen die een Kvik-keuken willen kopen. Aan iemand die 6.000 euro heeft, verkopen wij er een voor 6.000. En aan iemand die 30.000 euro heeft, verkopen wij er een voor 30.000.

Julie: Zodat ze een keuken kunnen krijgen die bij hun budget past.

Thijs: Dat klopt. Maar ik denk dat we verkopen aan de doorsnee jongen en het doorsnee meisje. 

 

Het is een bestemming

Julie: Veel Kvik-winkels bevinden zich op industrieterreinen, in de buurt van andere keukenwinkels. De winkel in Heerhugowaard niet en ik vroeg hen waarom. Maar het lijkt geen belemmering te zijn voor hun zaak. 

Ik vroeg echter of mensen die langskomen meestal een afspraak hebben als ze langskomen....

Thijs: Hangt ervan af, maar als er tegenwoordig mensen in onze winkel zijn, dan willen ze iets, dus onze verkopers moeten daar duidelijk over zijn, hen goed advies geven, hen een goed gevoel geven en misschien willen ze het nu of morgen zien. Wat dan ook. Maar ja. Wij zijn geen winkel…

Lex: Het is een bestemming

Thijs: Wij zijn een bestemmingswinkel.

Julie: People are not happening past in the same way. They know about you and they look for you. And they find you, obviously.

Advies voor anderen

Julie: Elke individuele franchise heeft zijn eigen verhaal, maar iedereen kan baat hebben bij goed advies, dus vroegen we Thijs en Lex welk advies ze zouden geven aan iedereen die overweegt om een eigen Kvik-winkel te openen.

Welk advies zou je geven aan iemand die een Kvik-franchise overweegt?

Thijs: Het kan heel leuk zijn. Je kunt je eigen winkel krijgen. Een grote trots, maar het is veel. Dus denk niet dat het zomaar gaat. Als je het doet, moet je het goed doen en alles geven.

Julie: En je moet alles geven.

Thijs: Geef alles of doe het niet, want het is veel. Er komt veel op je af en jawel. Als je het niet onder controle hebt, kun je snel bergaf gaan. Je moet er dus bovenop zitten. Doe het dus met 120 procent of doe het niet. Dat is wat ik wil zeggen.

Julie: Maar je hebt niet per se een achtergrond in keukens nodig. Dat hebben jullie bewezen. 

Thijs: Nee Maar je kunt het leren.

Julie: To help you learn everything you need, we have an extensive training program under Kvik Academy, as well as Retail Consultants who come out to your store regularly in the first months of your business to ensure that you get a good start. 

Je krijg alle nodige training.

Julie: Kvik Academy leert alles, van de basis van al onze IT-systemen tot de verkooptechnieken, tot een speciaal intensief programma van een jaar na een jaar voor franchisenemers en winkelmanagers dat we NEFOS noemen. Tijdens dit programma komen onze CEO, verkoopdirecteuren, academy en financiën allemaal samen om franchisenemers geweldige training te geven in Sales, Finance, Back Office en Leadership. Het is een zwaar programma met een eindexamen. Thijs en Lex hebben het programma zelf doorlopen en een van de grote voordelen die ze zien is het netwerk dat het hen geeft binnen Kvik.

Thijs: In het begin boekt de retailadviseur vergaderingen om te leren voor ons. Er is een heel leerprogramma met Kvik. We hebben ook de NEFOS-training gevolgd voor franchisenemers die er al een jaar zijn en tijdens de NEFO-training leer je meer over de achtergrond, financiën enzovoort en daar bouw je ook een netwerk op met je collega's, niet alleen in Nederland maar ook in België, Spanje, Denemarken. Dat is dus heel goed voor je netwerk. Er is een verkooptraining. Er zijn backofficetrainingen. Financiële training. Dus dat houdt je er bovenop.

Julie: En ik hoor dat je hier in Nederland een klein netwerk van jongens hebt en dus kun je bellen naar en problemen oplossen met mensen die begrijpen waar het over gaat.

Thijs: Ja. We hebben een kleine groep. Ja. Het zijn vier jongens die ook op hetzelfde niveau zitten als wij. We zijn vier jaar bezig, dus we zijn al een heel eind op weg. En ik zie dat we hier het leerprogramma van Zandaam bij ons hadden, en dat heeft weer een eigen netwerk van winkels die een jaar oud zijn, om feedback te krijgen, te leren, te bespreken wat je doet, hoe het gaat enzovoort. Om tips te geven. Tips en trucs.

Julie: Jullie hebben tijd doorgebracht in een winkel voordat jullie winkel opende en werden opgeleid in een winkel. Hebben jullie dat ook gedaan voor een nieuwe winkel?

Thijs: Ja. Dat hebben we. Ja. Kvik Zandaam was hier. En Leeuwarden was hier. Twee winkels.

Julie: Dus kwamen ze allebei en werden hier opgeleid.

Thijs: Ze leerden van de besten. [laughter]

Julie: Obviously.

Ben je bereid om zelf ja te zeggen tegen de keuken?

Ben je bereid om zelf ja te zeggen tegen de keuken? 

Een Kvik-franchise geeft je alle voordelen van het hebben van een eigen zaak en je eigen baas zijn, maar met een zeer sterk bedrijf achter je. Wij bieden een onovertroffen steunpakket aan onze franchisenemers, waaronder hulp bij het kiezen van de juiste locatie, juridisch advies, hulp bij je businessplan, inrichting en bouw van je showroom en magazijn.

Daarnaast bieden we boekhoudkundige diensten aan, zoals controlling en opvolging van de dagelijkse business, evenals hulp bij het aannemen en werven van personeel. Voordat je opent, doorloop je een uitgebreid opleidingsprogramma, inclusief minimaal een maand werken in een Kvik-winkel. Bovendien bieden we de ondersteuning van onze retailconsultants, waardoor je een echt sterke start krijgt. Onze marketing zorgt ervoor dat je al op de openingsdag boekingen hebt. 

En we kunnen het niet laten om nog een aflevering van de prachtige podcast Mama’s keuken aan te bevelen. Deze keer is het die met muzikant en songwriter Jeff Tweedy van de band Wilco. Het blijkt dat Jeffs moeder een keukenontwerpster was die zelf keukens verkocht, dus de aflevering is ons op het lijf geschreven. Je vindt hem op Audible of waar je ook naar podcasts luistert.

Bedankt om te luisteren!

Solliciteer vandaag nog

In deze aflevering

Thijs Kaptein

Mede-eigenaar, Kvik Heerhugowaard & Kvik Hoorn

Lex Kaptein

Mede-eigenaar, Kvik Heerhugowaard & Kvik Hoorn

Julie Broberg

Gastvrouw, Leefkeuken® podcast