Ik wilde gewoon een verandering en ik ontdekte dat Kvik de juiste plek was om naartoe te gaan, omdat het ontwerp, keukens en koken waar ik van hou en een moderne benadering van klanten combineerde.
Miguel Zafon

Vandaag praten we met een van onze franchisenemers, Miguel Zafon. Hij opende Kvik Valencia Sorni in een prachtig voormalig bankgebouw in het hart van Valencia op het hoogtepunt van de coronavirusepidemie. Sinds we hem spraken, heeft hij zijn vlaggenschipwinkel geopend, Kvik Alfafar. Toen wij er waren, was het gewoon een leeg pand, maar we bezochten het en spraken met Miguel over zijn dromen voor de winkel. Daarover hoor je meer in deze aflevering.

We zijn een franchiseconcept en we hebben bijna 200 winkels in 12 landen. We hebben ambitieuze groeiplannen en willen er nog meer openen - we hebben momenteel 65 beschikbare openingen voor franchisenemers op onze website en in totaal willen we met minstens 100 extra winkels groeien! Dus als je een interne ondernemer bent die staat te popelen om van start tegaan, kijk dan eens op onze website en kijk of er een vacature bij jou in de buurt is. We zijn op zoek naar mensen die hun eigen baas willen zijn met een sterk concept, product en team om hen te ondersteunen. Je hebt niet per se een achtergrond in de keukensector nodig, zoals je zult ontdekken in dit gesprek met Miguel. Het enige wat je nodig hebt, is de wens om de dingen waar je gepassioneerd over bent te combineren met de bereidheid om hard te werken om je zaak op te bouwen. 

Hou er rekening mee dat de tekst op deze pagina een transcriptie is van de aflevering.

Mooie keukens tegen waanzinnig lage prijzen

Miguel: Ik ben Miguel. 42 jaar oud. Geboren in Valencia. Ik heb drie dochters. Ik hou van mijn gezin. Een leuke vrouw. Een fantastische vrouw. We zitten nu al bijna twee jaar in het Kvik-project. Volgende maand zal het twee jaar zijn. Ik had geen eerdere ervaring met keukens.

Ik heb 15 jaar in de IT-wereld gewerkt als ingenieur, maar ik houd van design. Een jaar voordat we de wereld van Kvik ontdekten, had ik een mooie ervaring met het bouwen van mijn eigen huis. Ik besteedde veel tijd aan het bezoeken van keukenwinkels. Ik denk dat ik in vijf ben geweest, want ik hou ook van koken.

Dus na al die ervaring kwam ik het Kvik-project tegen op een evenement dat we hier in Valencia hadden. Ik ging met een van mijn vrienden erheen. Hij was op zoek naar het volgende project in zijn carrière. Dus ontmoette ik daar de man van Kvik. Het was de eerste keer dat ik een van hun tijdschriften bekeek. Ze zien er geweldig uit. Ik denk dat ze als de kunstobjecten zijn die je daar kunt vinden. 

Dus ik keek in mijn eerste Kvik-tijdschrift en ik ontdekte dat ze daar geweldige keukens hadden en dat de prijzen waanzinnig waren.

Julie: Waanzinnig hoe? Waanzinnig goed?

Miguel: Crazy low.

Julie: Waanzinnig laag. Oké.

Miguel: Waanzinnig laag. Want zoals ik al zei, ik heb een paar maanden geleden mijn eigen keuken gebouwd en ik had al die prijzen in mijn hoofd, dus ik kon zien dat de prijzen echt heel laag waren in verhouding tot het mooie uiterlijk van de keuken. En daarna ontdekte ik dat de kwaliteit ook echt geweldig was. Dus leuke producten met leuke prijzen.

Dus begon ik vragen te stellen over het soort klanten of de doelgroep die Kvik met zijn producten beoogt en wat hun strategie is voor het benaderen van de markt. Alles staat online.

Het is ook waanzinnig, want je kunt gewoon een keukenzaak openen en ik wil niet gaan zitten wachten tot er mensen binnenkomen, want dat is net als op de loterij spelen. Je weet nooit wie er gaat binnenkomen.

In dit geval had Kvik een aanpak waarbij ze een hele grote marketingafdeling hadden die veel geld investeerde om klanten naar je winkel te krijgen. Dat noemen ze boekingen. En ze kunnen je zeggen hoeveel boekingen je per week gaat hebben.

Dus in ons geval is op dit moment zo’n 65% van onze activiteit afkomstig van het marketingkanaal en dat geeft je als ondernemer veel vertrouwen om een zaak te runnen, omdat je weet dat ze het grootste deel van de klanten voor jou zullen vinden. Je hoeft er niet op uit om op hen te jagen. Ze doen dat op het internet. Als ik het goed begrijp, vooral via Facebook en Instagram. En daar kun je dan ook een groot deel van je inkomen mee voorspellen.

Locatie en de juiste marketing

Julie: De marketing van Kvik is volledig digitaal - we verkopen online op sociale kanalen ontmoeten klanten waar ze zijn - of het nu Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest of waar dan ook is. Klanten kunnen via onze website een tijdstip kiezen en meteen een afspraak boeken bij de winkel. Onze marketing is dus nationaal, maar heeft lokaal een sterk effect. 

De winkel van Miguel ligt in het hart van Valencia, op een toplocatie op een hoek, dus je kunt hem vanuit twee richtingen zien liggen. Het was ooit een bank en hij is klein, maar gelegen in een zone met veel verkeer, met grote ramen die onze Deense designkeukens aan voorbijgangers laten zien. 

Maar je hebt ook een geweldige locatie, nietwaar? Het is gelegen in het hart van de stad.

Miguel: Ja. We vonden deze plek na vele maanden zoeken. Ik ben er echt van overtuigd dat in de retail draait om de locatie, locatie, locatie. Ik had eerder al ervaring in de retail, maar dan in een andere sector. En we hadden het heel moeilijk om deze plek te vinden, maar uiteindelijk vonden we ze op een straathoek. Het zijn kristalheldere ramen, dus hoe noem je dat. Nou, het zijn echt grote ramen. Je kunt dus de hele winkel van buitenaf bekijken.

So these two streets there are joining in this corner and that really go straight to the main commercial street in the city. So we usually get between 30–50 people a day inside the store and I can tell you normal kitchen studios around the area that they don’t work with this kind of marketing tools and they don’t work with bookings, I know because I stepped in one of those to buy my own kitchen, maybe they can have two or three people a day going in. And we have between 30 and 50. And because of the place we are and also really because of the marketing Kvik has to make these people come in. 

Een van de gekke dingen is dat je de winkel opent en je hebt vanaf de eerste dag klanten omdat marketing enkele weken eerder zijn werk heeft gedaan.
Miguel Zafon

Miguel: We hebben ook drie verschillende manieren om mensen te begeleiden. We hebben een normale boeking. Twee uur die we met die potentiële klant in de winkel doorbrengen. We bellen hem gewoonlijk om hem voordat hij komt alle tekeningen, inspiratie en blauwdrukken te sturen die we kunnen vinden, zodat we gewoon…

Julie: En de afmetingen van hun keuken.

Miguel:  Dus we kunnen iets hebben voordat ze komen en als we klaar zijn, kost het ons anderhalf uur om het concept met hem door te nemen. En kunnen we misschien beginnen met het kiezen van dingen. En we nemen echt de tijd om de duurzaamheidsstrategie van Kvik uit te leggen, want we werken echt met 90 procent gerecycleerde materialen en dat telt op dit moment echt meer dan ooit mee. Klanten zijn daar erg gevoelig voor.

Julie: Vragen ze erom?

Miguel: Natuurlijk. En we kunnen met trots zeggen dat we met dat soort dingen de nummer één in de wereld zijn. En ze vinden het geweldig als we dat verhaal vertellen. Dus dat is leuk om te vertellen.

We kiezen een deel van de materialen. We gaan zitten en ook iets heel leuk dat je bij Kvik maar niet veel mensen meer hebt, is dat je naar een winkel kunt komen, over je keuken kunt praten en naar buiten kunt stappen met je tekeningen, met je digitale beelden en met je eerste budget, met je eerste offerte na het eerste bezoek.

Er zijn veel andere plaatsen in de buurt die er zo’n twee weken over doen voordat ze je iets via e-mail sturen als ze echt geïnteresseerd zijn in je projecten en waarvan je nooit niets meer hoort. Als je een keuken wilt kopen of je uitkijkt naar je volgende keuken, wil je niet zo lang wachten. We zijn ook te weten gekomen dat als mensen in de winkel komen en om een offerte vragen, en je meer dan twee of drie weken wacht om opnieuw contact met hen op te nemen, ze de keuken al op een andere plaats hebben gekocht.

Julie: Is dat zo? Oké.

Miguel: Dus moeten we dat goed opvolgen.

Julie: Dus je geeft hen eigenlijk, je maakt de tekening met hen tijdens dat gesprek. En dan vertrekken ze met de tekeningen?

Miguel: Natuurlijk. Ze vertrekken met mooie gedrukte digitale beelden, de offerte en ook enkele documenten die we hebben gemaakt, zodat ze echt weten wat er in de volgende stappen gaat gebeuren als ze de keuken bij ons kopen.

Because we are really quick also with delivering the kitchens. We had some problems in the past with all the Corona with materials but right now we are more or less one hundred percent again with the materials. So if they come and want the kitchen for as soon as possible, we can make it in less than one month. That’s crazy times for the kitchen world. We have our truck coming from Denmark every week. So we can just place the order every week for the next 30 days.

Een centraal magazijn met ruimte om te groeien

Julie: En je hebt een magazijn. Je hebt een kleine winkel, maar je hebt een magazijn.

Miguel: We hebben een magazijn op ongeveer 50 minuten afstand waar we de voormontage van de keukens uitvoeren, dus het gebeurt min of meer op die manier. Dus als iemand dit hoort, kan hij begrijpen hoe zijn keuken wordt gebouwd en geleverd. Dus we laten de offerte zien en we laten het project zien aan de klant. Hij doet de betaling of de eerste storting om de promotie te boeken, zodat we na deze betaling ons gewoon aan zijn project kunnen houden en kortingen kunnen geven voor de komende 12 maanden. Zelfs als hij een verbouwing of renovatie uitvoert en het enige tijd gaat duren, boeken we na deze eerste storting de promotie voor 12 maanden.

Julie: Zo kun je er zeker van zijn dat je die offerte krijgt. Zoals je zou kopen tijdens Black Friday, maar misschien je keuken pas in maart laat plaatsen of zo. Ik wist niet dat het zo werkte. Ik ben iets aan het leren.

Miguel: Daarna betekent dat nog niet dat je niets meer kunt veranderen. Die eerste stap is alleen maar om de promotie veilig te stellen. Daarna kun je nog steeds alles veranderen. We zullen je daarna dingen doen veranderen, want daarna sturen we een architect naar je huis om de professionele opmetingen te doen, omdat klanten meestal naar de winkel komen met een aantal tekeningen die ze zelf hebben gemaakt en ze niet zo professioneel zijn. Dat is normaal.

Julie: En misschien niet volledig nauwkeurig.

Miguel: De hoeken van de muren zijn bijvoorbeeld echt belangrijk. Ze zijn nooit recht, dus we moeten erheen en met professioneel gereedschap metingen doen en ervoor zorgen dat het project op dezelfde manier kan worden geïnstalleerd als we in de winkel hebben getekend. Het is nooit zo dat metingen of mensen het project veranderen om het passend te maken. Dus roepen we de klant weer naar de winkel en doorlopen we het project opnieuw. Misschien kan dit tweede gesprek in een uur worden afgerond.

Twee winkels was vanaf het begin het plan

Julie: Zoals je kunt horen, duurde het niet lang voordat Miguel van IT-ingenieur keukenexpert werd.

Miguel was vanaf het begin van plan om twee winkels te openen: een grotere vlaggenschipwinkel en een kleinere stadswinkel als satelliet. Toen kwam er een wereldwijde pandemie tussenbeide en veranderden de plannen, maar twee winkels is nog steeds zijn plan.

En je gaat echt nog een winkel openen, nietwaar?

Miguel: Ja. Dit winkeltje waar we de afgelopen twee jaar in het centrum van de stad in hebben gewerkt, zou de tweede winkel worden. Ik denk dat we dit soort winkels satellietwinkels noemen. En meestal is de eerste stap het openen van een hoofdwinkel. Zo'n driehonderd vierkante meter gewoonlijk, of tussen de 200 en 400, waar je echt alle keukens kunt laten zien die we in de catalogus hebben. En de tijd om die winkel te openen komt eraan.

We hebben ons de afgelopen twee jaar beziggehouden met de vergunningen. En we kunnen nu zeggen dat we ter plaatse een aantal machines aan het werk hebben, want een nieuw gebouw moet vanaf nu worden gebouwd en eenmaal dat het gebouw er is, zou het min of meer in februari klaar moeten zijn. Dan is het aan ons om de expositie op te bouwen. Het bouwteam dat ze bij Kvik hebben, werkt heel snel.

Ja. Als je het glas halfvol wilt zien in plaats van halfleeg, al die vertragingen die ze hebben opgelopen voor deze hoofdwinkel hebben me tot het punt gedreven dat de winkel zal opengaan met een nieuw concept. Ik heb de afgelopen twee jaar op mijn computer in de OneNote-map alle ideeën opgeschreven die ik in de nieuwe winkel zou willen steken. En ik moet je zeggen, als we kijken naar het nationale evenement dat ze elk jaar organiseren…

Julie: Ja. De jaarlijkse bijeenkomst.

Opgenomen in ons nieuwe Master Store-concept

Julie: Op onze jaarlijkse bijeenkomst in 2022 presenteerden we een nieuw ontwerp voor onze winkels. We hebben zelfs een hele winkel gebouwd op het evenement. Hij bevat al onze keukenontwerpen in verschillende maten. Het aantal tentoongestelde keukens is afhankelijk van de grootte van de winkel. Er zijn planten en een loungeplek en verschillende ontmoetingsplekken, zodat je niet altijd gewoon maar aan een bureau zit, maar op een informelere manier met klanten kunt praten.

Het belangrijkste is onze Design Zone, die een geweldige verlichting heeft en grote lades met stalen van alle verschillende materialen en een groot oppervlak waar klanten met verschillende ideeën kunnen spelen.

Miguel: Op de jaarlijkse bijeenkomst in Herning was misschien de helft van de dingen die ik de afgelopen twee jaar heb getekend al uitgevoerd met het nieuwe concept, terwijl ik er met niemand over heb gesproken. Dus dat was erg leuk om te ontdekken.

Julie: Dingen zoals wat? Wat was…

Miguel: Dingen zoals de verticale tuinen. Dingen zoals de ruimtes waar je gewoon kunt zitten, niet tegenover een van die verkopers.

 

Je zult je door mensen moeten laten helpen en die kleine stapjes één voor één moeten zetten en het concept moeten kennen, de manier van verkopen moeten kennen. Je verkoopt Kvik-keukens op een andere manier.
Miguel Zafon

De keukens zijn echt als thuis

Julie: Ja. Tegenover hen aan een bureau zitten. Het is meer casual, nietwaar? Zoals een bankopstelling..

Miguel: Ja. De plek die we de Design Zone noemen waar je al je materialen kiest. Die is totaal vernieuwd. Je kunt er echt aan een tafel deelnemen aan alle verschillende afwerkingen, kleuren die je echt op een betere manier gaat kiezen dan we eerder hebben gedaan. En er is ook een groot scherm waarop je inspiratie kunt opdoen met projecten die zijn gebouwd met hetzelfde materiaal dat je zelf kiest. Veel verschillende dingen. En ze werken ook aan een, ik denk dat het een aroma wordt genoemd, alleen voor Kvik-winkels.

Julie: Ja. Er is. Er is een geur. Ja. Ik kan je zeggen dat er veel over de geur is gedebatteerd.

Miguel: [laughter] Zoveel dingen die je kunt ontdekken en het ziet er echt geweldig uit. Het brengt echt het concept over en het is echt groen. Het voelt echt alsof je het kunt, het belang van het feit dat voor Kvik de duurzaamheid van hun keukens het belangrijkste is. We claimen altijd dat onze keukens (onze fronten) gemaakt zijn van gerecycleerde plastic flessen. Maar ik denk niet dat de mensen zich kunnen voorstellen waar ze vandaan komen of waar we het over hebben. En nu kun je de containers zien die echt de plastic flessen bevatten.

Julie: Ja. Je opent de lade en je ziet hoeveel…

Miguel: Wanneer je de lades opent. Dus je legt het concept uit en je kunt gewoon de deur openen en kijken hoeveel van die flessen ze nodig hebben om een van die fronten te maken. Dus ik heb dat idee overgenomen van de vergadering en op dit moment heb ik een van die containers in mijn winkel.

Julie: Het is dus een leuke verrassing die je hebt als je mensen rondleidt. 

Een ruimte voor kinderen

Miguel: Dus ik ben erg blij met het nieuwe concept. Ik ben erg blij dat de nieuwe winkel het nieuwe concept zal hebben.

Julie: Dat is geweldig. Dat is echt fantastisch.

Miguel: Ook voor mij om één ding te hebben, want je kunt je winkel altijd wat van jezelf geven. Je kunt wat, ze geven je wat ruimte voor personalisatie en ik heb echt empathie voor mensen met kleine kinderen, want ik heb drie kleine meisjes en ze hebben de ruimte nodig om zich op hun gemak te voelen om naar een vergadering te gaan en hun kinderen niet rond te laten rennen.

Dus in een van die grote winkels moet je ruimte hebben voor kinderen. Ten minste één van de tafels moet in de buurt van een kindvriendelijke ruimte staan, zodat ze gewoon minstens een uur kunnen spelen en rondlopen en de ouders zich op hun gemak voelen, het gevoel hebben dat hun kinderen de rest van de winkel niet storen en gewoon het proces doorlopen met hun ontwerper, zich niet slecht voelen om er met de kinderen heen te gaan. Dus dat is een van de dingen waar ik echt heel sterk voor ga…

Julie: En daar heb je nu geen ruimte voor in je winkel.

Miguel: Nee. Daar hebben we geen ruimte voor. Niets.

Julie: Ik heb dat in sommige Kvik-winkels gezien, zoals een tafeltje waar kinderen kunnen tekenen en soms is er Lego om mee te spelen.

Miguel: Ja, maar dat zijn echt kleine ruimtes. Ik ga hier iets groots van maken. [laughter]

Julie: That’s great.

Julie: Wij verkopen Deens design en dat is niet zo bekend op de Spaanse markt. Deens design kan behoorlijk minimalistisch zijn en de kleuren zijn gedempt en de Spaanse stijl is een beetje kleurrijker, dus hoe praat Miguel met klanten over Deens design? Komen ze in zijn winkel op zoek naar de minimalistische esthetiek? Vallen de producten van Kvik op op de Spaanse markt?

Miguel: Awel, ik ben geen grote expert in Deens design. Ik kan je zeggen dat ik de afgelopen twee jaar veel heb geleerd. Een van de belangrijkste punten voor mij zijn de verschillende kleuren waarmee we werken, omdat je andere merken met echt vreemde kleuren ziet werken. Als je een keuken koopt met deurtjes in een vreemde kleur, kun je die na vier of vijf jaar echt beu worden. Kleuren zijn echt machtig. Je kunt jezelf betrappen op de gedachte: ‘Oh jee, waarom heb ik vier jaar geleden voor die kleur gekozen!’ Dus een van de dingen die Deens design heeft, is dat het lang mee moet gaan. Niet alleen voor de kwaliteit. Ook voor het concept dat je hebt gekozen. Dus..

Julie: Dus de hele look ervan moet tijdloos zijn.

Miguel: Natuurlijk. We werken dus met echt neutrale kleuren. Wij werken met wit. Wij werken met grijstinten. Wij werken met zwart. En wij werken met verschillende soorten hout. Voornamelijk lichte en donkere eik. We hebben twee nieuwe echt mooie kleuren voor dit jaar. Een beige en een klei, maar ze zijn allemaal bedoeld om lang mee te gaan. Ze worden allemaal als zeer neutraal beschouwd en passen in het hele concept van je huis. Dus als je met al je kleuren voor neutraal gaat, heb je een mooi uitziende keuken voor lange tijd. Wanneer klanten naar ons toe komen met de foto's van hun oude keukens, kun je zien wie 25 jaar geleden een neutrale kleur heeft gekozen en wie niet en we streven echt naar een keuken die de komende 20-25 jaar meegaat.

Julie: Maar het nieuwe beige, Arizona beige, en klei zijn nu cool en trendy maar voelen ook tijdloos aan. Ze zullen niet iets zijn dat je binnen 5 jaar beu bent.

Miguel: We hebben hetzelfde met het lichtgroen dat we vorig jaar met Ombra lanceerden. Het is inmiddels onze op één na meest verkochte keuken.

Noliam is een winnaar

Julie: Wat is je best verkopende keuken?

Miguel: Op dit moment is dat Linearis. Ja. Want dat was een stijl die echt trendy is of was in Spanje en nu verschuift alles naar de nieuwe kleuren van Bordo omdat het echt een goede prijs heeft en er echt goed uitziet. Op dit moment herinner ik me het oude Tacto. Dat was een paar jaar geleden mijn favoriet toen we begonnen met het merk Kvik, maar als ik nu zelf een keuken moest kiezen, zou ik voor het beige van Bordo gaan. Het is echt geweldig.

Julie: Just a note - we still have Linearis, but the name has changed to Noliam and we just introduced it in two new colours - our very popular arizona beige and in a foil with a wood look. It’s our most affordable kitchen design in a lineup where all our kitchens have surprisingly low prices.

Miguel: We’re selling right now nearly four out of ten quotations we are making in the store. So it’s ten kitchens we make quotation in the store, we sell four of them. So..

Julie: En dat is een vrij goede verhouding, nietwaar?

Miguel: Dat is een waanzinnige verhouding. Ik kan je zeggen dat je die verhouding in geen enkele andere winkel vindt. Ik bedoel niet in geen andere Kvik-winkel. Ik bedoel in geen enkel ander merk. Ik weet niet of ze zelfs hun verhoudingen kennen. Want hier meten we alles. We meten hoeveel mensen er naar de winkel komen. We meten hoeveel mensen die de winkel binnenkomen een offerte laten maken en na die offerte meten we hoeveel van hen de keuken kopen. Dus we controleren de hele tijd de hele trechter en nemen beslissingen met die informatie. En dat is het soort zaak dat ik graag run. 

Zoek de plek op en praat met Kvik, want zij zullen je ondersteunen tijdens het proces. Ze gaan je opleiden. Ze gaan je helpen.
Miguel Zafon

Opleiding in alle aspecten van de activiteit

Julie: Kvik biedt niet alleen ondersteuning rond de gegevens die winkels nodig hebben om hun activiteit gezond te houden, we hebben ook retailadviseurs in elk land en onze Kvik Academy die alle benodigde opleidingen geeft, over keukens en over de IT-systemen, zoals ons tekenprogramma, Kreator. 

Miguel: We hebben twee verschillende vormen van ondersteuning. We hebben het team. Niet alleen het IT-team dat er is om alles te bekijken. Ook Kvik in Spanje heeft een team om winkels te helpen die nu al actief zijn en om die mensen te helpen die als nieuwe franchisenemers in het project komen om te beginnen met het hele proces en om te beginnen met alle processen en het opleiden van mensen. Opleiding over de producten. Opleiding over de software. We gebruiken…

Julie: Is dat ook de retailadviseur Wie leidt je daarin op? 

Miguel: Ja. We hebben de academy in Denemarken die de retailadviseurs ondersteunt. Met dat team doorloop je een trainingsproces van een maand. Daarna zijn ze de eerste dagen bij je in de winkel om je te helpen met de eerste klanten, want een van de gekke dingen is dat je de winkel opent en je hebt klanten vanaf de eerste dag omdat de marketing zijn werk een paar weken eerder heeft gedaan. Dus je opent een winkel en…Je hebt zo'n 20 boekingen voor de eerste week en je hebt de deur nog niet eens geopend.

Julie: Wow. Fantastisch!

Miguel: Dat is leuk, want je hebt je klanten die binnenkomen vanaf de eerste minuut en het geeft je ook de druk dat je je werk moet doen. Je moet ook vanaf het eerste moment goed zijn. Daarom heb je die ondersteuning en die opleiding daarvoor. Ook bereidt Kvik een hele leuke openingsdag voor met een rode loper, ballonnen en wat eten voor de klanten. Dat is leuk. We genieten allemaal van die dag.

Julie: Het openen van een Kvik-winkel is een grote investering en je hebt een businessplan voor de lange termijn nodig. Kvik heeft eigenlijk een team dat je kan ondersteunen bij het maken van het businessplan, maar uiteindelijk ben je je eigen baas en stel je je eigen doelen. 

Miguel: Je moet zo'n 250.000 euro investeren voor elke winkel. In ons businessplan verdienden we ons geld terug in jaar vier en begonnen we geld te verdienen in jaar vijf. Dat was de business case. Maar we komen er wel.

Julie:  En nu heb je twee jaar vertraging opgelopen.

Miguel: Maar we komen er wel. Ik maak me hier niet echt zorgen over. We moeten gewoon, je moet gewoon leren hoe je de zaak moet runnen. Dus die brutomarge die 30-32 procent zou moeten zijn, we zijn begonnen met 22 vanwege onze eigen fouten, maar elke nieuwe franchisenemer zal dat doormaken. Je moet dus langzaam beginnen.

Je moet beginnen met het aanwerven van mensen wanneer je ze moet aanwerven, veel nadenken over de kosten en wachten. Je moet bescheiden beginnen, het rustig aan doen, en dan, naarmate je meer leert, met de zaak meegroeien.

In mijn geval beginnen we heel sterk met al die dingen en openen we echt met Kvik en daarna moeten we schakelen. Het is oké. Het gaat goed met ons. Maar ik heb hier veel over gesproken met de country manager. [laughs] Het is niet gemakkelijk om met de cijfers rechtstreeks naar een franchisenemer te stappen en hem gewoon te zeggen, nu ja, misschien is het gewoon de kwestie dat sommige van deze nieuwe franchisenemers willen wat we hier zelftewerkstelling noemen. Noem je het zo?

Julie:  Zoals zelfstandig ondernemerschap?

Miguel: Zelfstandig ondernemerschap.  Voor mij is het een zaak om te runnen en moet het een zaak worden. Misschien een zaak van zes, zeven miljoen euro met een structuur, met mensen, met teams en dat is de ambitie waar ik naartoe wil. Waar we heen gaan. Daar ben ik zeker van.

Maar een deel van de aanpak van deze eerste winkels zou zelfstandig ondernemerschap moeten zijn en als je het zo aanpakt, weet ik zeker dat je misschien het tweede jaar winstgevend kunt zijn. Om winstgevend te zijn. Om je geld terug te hebben, heb je meer tijd nodig. Maar je zult niet rijk worden met één Kvik-winkel in Spanje. Ik weet dat ze in Nederland en al die landen echt meer verkopen en de prijs voor elke keuken is ongeveer twee keer zo hoog als die hier. Niet in Spanje. Dus ik denk dat de hier aanpak anders zou moeten zijn.

Als je alle franchisenemers in Spanje bekijkt, zijn ze allemaal man en vrouw. Want dat is zelfstandig ondernemerschap met twee. Dus als je ze met z'n tweeën in de winkel laat werken, dan hoef je niet zoveel mensen aan te werven. Dus dan komen de cijfers misschien sneller. Dat was bij mij niet het geval. We hebben ons na een tijdje aangepast om klaar te zijn en geen geld te verliezen tot we de tweede winkel openen.

De steun van Kvik is geweldig

Miguel: Nee. Het gaat goed met ons. Het is gewoon dat je het businessplan moet kennen en bestuderen en je echt moet aanpassen en echt moet beginnen en echt aan elke stap moet denken. Dat is een kennis die je na verloop van tijd hebt. Niemand wordt geboren met de kennis. Je zult je door mensen moeten laten helpen en die kleine stapjes één voor één moeten zetten en het bedrijf moeten kennen, het concept moeten kennen, de manier van verkopen moeten kennen. Je verkoopt Kvik-keukens op een andere manier dan andere keukens. We hebben echt een goede Academy. Allan is geweldig. Na een of twee dagen opleiding met Allan verhogen onze verkopers hun omzet met 50 procent. Onmiddellijk.

Julie: Wow. Fantastisch!

Miguel: Dat was waanzinnig. Gewoon de volgorde veranderen van hoe ze met klanten praatten. Dus dat heeft een enorme impact.

Julie: Dat is krachtig.

Miguel: Dus na die kleine stapjes en die lessen, ben je klaar om snel te gaan, maar het zijn gewoon de stappen die je moet doorlopen en het leerproces dat je moet doorlopen. Je hebt de eerste maanden wat extra marge van de Kvik-goederen die Kvik je geeft om je door die eerste maanden heen te helpen. En alles helpt.

In my opinion it’s more important to have experience in running a business than to have experience in the kitchen world. If you have run any kind of business, I think you are more prepared to start with a Kvik project than if you have been selling kitchens for 20 years. That’s my opinion. Because you are not going to sell kitchens. That’s just one part of the thing you’re going to need to do. You’re going to deal with purchasing. You’re going to deal with pre-mounting. You’re going to deal with calendars. You’re going to organise teams. You’re going to..

Julie: Mensen managen.

Miguel: Mensen managen natuurlijk. Je gaat zoveel dingen doen. Je moet je belastingen voorleggen. Je hebt te maken met vergunningen. Openingsvergunningen. Je moet een locatie onthullen. Dus als je ervaring hebt met al dat soort dingen, is het veel gemakkelijker dan wanneer je al 20 jaar keukens verkoopt. Dat is mijn mening.

Maak daar drie winkels van!

Julie: En natuurlijk moesten we Miguel vragen welk advies hij zou geven aan iemand die een Kvik-franchise voor zichzelf overweegt. 

Miguel: Het advies dat ik zal geven aan iemand die overweegt om een nieuwe winkel in Spanje te openen, is om echt te houden van wat hij gaat doen, om echt op zoek te gaan naar een leuk plekje en natuurlijk om echt op zoek te gaan naar de juiste mensen. Ik geloof echt in mensen. Ik besteed veel tijd aan het zoeken naar de juiste mensen. Ik heb dat nooit gedelegeerd, ik doe dat zelf.  Want ik weet echt waar ik over vijf jaar wil staan. Ik weet echt wat mijn visie is en ik ben er vrij zeker van dat niemand beter over mijn visie kan praten dan ik.

En het kan in het begin moeilijk zijn omdat we nieuwe markten aanboren in Spanje. Het merk is niet zo bekend. Op dit moment hoeven ze alleen maar een van de winkels binnen te stappen of de website te bekijken en ze zullen echt zien wat we doen. Maar goede mensen zitten niet werkloos thuis. Ze zijn al aan het werk. Dus het beste advies van mij zou zijn om ze te gaan zoeken. Praat met hen over waar je wilt komen. Praat met hen over je visie. Laat ze het product bekijken.

Laat ze de website bekijken. Laat ze naar een winkel gaan. Inmiddels hebben we tien winkels in Spanje. Valencia, Madrid, Barcelona, Marbella, Bilbao. Ik weet zeker dat ze in de buurt zullen zijn of dat ze naar een van de winkels kunnen rijden en ik weet zeker dat ze daarna erg gemotiveerd zullen zijn. Ze zullen het leuk vinden, ze zullen geïnspireerd raken door de winkels, ze zien er geweldig uit. En ga daarna op zoek naar de mensen.

Zoek de plek op en praat met Kvik, want zij zullen je ondersteunen tijdens het proces. Ze gaan je opleiden. Ze gaan je helpen. Ze geven je de mogelijkheid om wat tijd door te brengen in een van de winkels die al draaien. Ze gaan je enkele van de winkels buiten Spanje laten zien. In sommige van de beste winkels kun je mensen vinden die meer dan duizend keukens per jaar leveren. Ze weten dus echt hoe het moet. Ze weten echt hoe ze moeten verkopen. Ze kennen echt elk proces dat gedaan moet worden, weten hoe het moet. Duik er gewoon in.

Julie:  Dus waar wil je over vijf jaar staan?

Miguel: Goed. [laughter] Ik begin het traject altijd met de gedachte aan drie winkels. Ik heb de mensen klaarstaan om drie winkels te beheren. Ik heb het magazijn klaar om drie winkels te beheren. Ik ben klaar om drie winkels te beheren. Dus we wisten altijd al waar de eerste twee zouden komen. De eerste in het zuiden van Valencia. Nu volgt de tweede. Het was de bedoeling dat dat de eerste zou zijn. Een kleine, goed uitziende gezellige winkel in het centrum van de stad.

Julie: Een mooie winkel in het centrum van de stad. Echt gezellig. Ja.

Miguel: Dat is de winkel die we nu runnen. En voor de derde hadden we enkele opties op tafel liggen. Mijn favoriete plek is in de buurt van Alicante.

Julie: Cool. Geweldige doelen.

Het beste aan keukens is dat je erin kookt.

Julie: En tot slot, in een gesprek over keukens, konden we het niet laten om Miguel te vragen naar die liefde voor koken die een sleutelelement was in zijn keuze om met Kvik te praten tijdens dat noodlottige franchise-evenement in 2019. 

Miguel: Ik ben nu 17 jaar getrouwd en ik kook de hele tijd. Maar ik doe het graag omdat koken in mijn geval voor mij het ontspannende moment van de dag is, omdat je een drukke dag hebt.

I like to buy fresh food for every day meal. So I ride my car to my house. Stop by the shop. Ten minutes. Choose the fish or choose the meat or choose the vegetables I’m going to have that day for dinner because I’m going to cook them so I like to choose them. Then I arrive home and I like to spend those 30–40 minutes not something quick. I would like to make a good meal because also when it’s not just for you. That you are making three little girls grow. You think more about that. To be more healthy. So we have always vegetables and fruit after whatever we have for dinner.

Julie: Dat is geweldig. Zo fijn.

Als je interesse in keukens begint met koken of je zelfs gewoon van eten houden, kan dat de basis zijn voor een nieuwe onderneming in de keukensector, zoals voor Miguel. Sinds we elkaar spraken, heeft hij die tweede winkel geopend, Kvik Alfafar. 

Kvik is een solide bedrijf, al meer dan 40 jaar actief, met bijna 200 winkels in 12 landen. Als je interesse is gewekt en je innerlijke ondernemer wakker is geworden, kijk dan op onze website om te zien welke mogelijkheden er bij jou in de buurt zijn. Er staat een link in de aantekeningen van de aflevering. We hebben mogelijkheden om bestaande winkels over te nemen, maar ook om een gloednieuwe winkel op een nieuwe locatie te openen. Misschien wacht er wel een carrièrewijziging naar de keukensector op je!

We laten je achter met een laatste podcast-aanbeveling. Als je gewoon niet genoeg kunt krijgen van keukens, raden we je de Conan O'Brien-aflevering van de geweldige podcast Mama’s keuken aan. 

Bedankt om te luisteren!

Lees meer over ons dynamisch franchiseconcept

In deze aflevering

Miguel Zafon

Eigenaar, Kvik Valencia & Kvik Alfafar

Julie Broberg

Gastvrouw, Leefkeuken® podcast